kommunikation og sprog

1.    Hvad vi gør for at stimulere børnene sprogligt:

  • Vi bruger rim og remser
  • Sange (på dansk og andre sprog)
  • Yogaord
  • Rundkreds (bruges især i børnehaven)
  • Goddag til alle
    • Nævner alle børnenes navne
  • Pegebøger
  • Samtaler (stilladsering)
    • Omkring fx tegninger, hvad de leger, osv.
  • Dialogisk læsning
  • Følelsesbarometer
    • Har man solskin eller tordenvejr indeni?
  • Spil til sprogforståelse

Vi bruger disse ting mest under samling, men også i andre i situationer.

2.    Ideer:

  • Få nogen udefra ind og lave noget sprogligt
    • Interaktiv teater.
    • En kunstner.
  • Børnehaven à infotavle udenfor ved indgangen
    • Så kan forældrene nemmere se, hvad børnene laver i hverdagen.
  • Vi vil gerne arbejde mere med kropssprog
    • Både i forbindelse med børn og forældre.
  • Mere dialogisk læsning
    • Eventuelt med tegning til.
  • Temaer
    • Fx et tema om et land.
    • Man kunne inddrage personer, der kommer fra det følgende land.
  • Teater
    • Lav et teaterstykke hvor børnene eller pædagogerne er skuespiller.
  • Inddragelse af sprog i juletid
    • Få nissebøger, som man kan læse for børnene hver dag i december.

3.    Hvad vi forventer at få ud af aktiviteterne:

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fælleskaber.