1. Hvad vi gør for at stimulere børnene sprogligt:
- Vi bruger rim og remser
- Sange (på dansk og andre sprog)
- Yogaord
- Rundkreds (bruges især i børnehaven)
- Goddag til alle
- Nævner alle børnenes navne
- Pegebøger
- Samtaler (stilladsering)
- Omkring fx tegninger, hvad de leger, osv.
- Dialogisk læsning
- Følelsesbarometer
- Har man solskin eller tordenvejr indeni?
- Spil til sprogforståelse
Vi bruger disse ting mest under samling, men også i andre i situationer.
2. Ideer:
- Få nogen udefra ind og lave noget sprogligt
- Interaktiv teater.
- En kunstner.
- Børnehaven à infotavle udenfor ved indgangen
- Så kan forældrene nemmere se, hvad børnene laver i hverdagen.
- Vi vil gerne arbejde mere med kropssprog
- Både i forbindelse med børn og forældre.
- Mere dialogisk læsning
- Eventuelt med tegning til.
- Temaer
- Fx et tema om et land.
- Man kunne inddrage personer, der kommer fra det følgende land.
- Teater
- Lav et teaterstykke hvor børnene eller pædagogerne er skuespiller.
- Inddragelse af sprog i juletid
- Få nissebøger, som man kan læse for børnene hver dag i december.
3. Hvad vi forventer at få ud af aktiviteterne:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fælleskaber.